قرية الشيخ حسين مركز ملوى محافظة المنيا صعيد مصر

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

قرية الشيخ حسين مركز ملوى محافظة المنيا صعيد مصر(((ضيف وشاهد الأخبار بكل حرية على هذا المنتدي ))) مع تحيات شباب الشيخ حسين

3 مشترك

زلزال بالشيخ حسين والضحايا بالعشرات

محمد عامر
    محمد عامر

بطاقة الشخصية
    اخبار المنتدى شاركنا هنا:
    زلزال بالشيخ حسين والضحايا بالعشرات منتديات فرية الشيخ حسين1/1زلزال بالشيخ حسين والضحايا بالعشرات شارك معنا للنهوض بالمنتدي  (1/1)

زلزال بالشيخ حسين والضحايا بالعشرات Empty زلزال بالشيخ حسين والضحايا بالعشرات

مُساهمة من طرف محمد عامر الجمعة ديسمبر 10, 2010 12:34 pm

لا تنزعجوا كثيراً فلم اقصد بالزلزال ذلك الذي يصيب الأبنية والمنشآت فعلى حد علمي لا تزال بيوت قريتنا جميعا بخير والجدران راسخة مكانها ولكن الزلزال الذي اقصده ينخر يوما بعد يوم في اغلب بيوتنا دون ان يمس حيطانها بشئ ولكن معالم هذا الزلزال تستطيع ان تراها في اعين كثير من الشباب وحتى الصغار
    إنه الادمان ايها الاخوة فمنذ عام تقريبا كنت في القرية اجازة وشاهدت بعيني اطفالا صغارا يتناولون البانجو ويعرفون جيدا ما هو الحشيش ومصطلح المخدرات اصبح كلمة عادية على مسامعهم والسنتهم وكأنها كيس شبسي او مصاصة كان اجدادهم لا يعرفون اكثر منها ولا يتمنون سواها
    نعم هناك في القرية كثير من حفظة القرآن والمتميزين في المدارس لا نريد ان نبخس حقهم ولكن لابد لمشكلة الادمان هذه من حل ولا تطمئنوا كثيرا لمجرد ان الزلزال لم يدمر حيطان منازلنا لان هناك العشرات من ضحايا الادمان وبدأ العد يزداد يوما بعد يوم
    وانا لا اعرف حلا غير ان كل واحد منا عليه ان يبدأ باقاربه وجيرانه واصدقائه حتى لو بمجرد النصيحة .

ملحوظة : انا مدخن " وللسجائر فقط " وربي يعلم ولا اريد ان يتهمني احد بأني آمر بالبر وانسى نفسي لكن عذرا ايها الاخوة حاولوا ان تخرجوا اخوانكم واصدقائكم وجيرانكم من تحت انقاض هذا الزلزال .
    حمبوزو لاوى بوزو
    حمبوزو لاوى بوزو

زلزال بالشيخ حسين والضحايا بالعشرات Empty رد: زلزال بالشيخ حسين والضحايا بالعشرات

مُساهمة من طرف حمبوزو لاوى بوزو الجمعة ديسمبر 10, 2010 9:42 pm

طاب قلى العيال دول مين وفين عشان اروح اشتريلي سمسون ث

ثم فين الحشيش ياعم محمد انا اسمع انه بح من السوق دلوقت والناس ايتدت تعود لصوابها بدليل انها بتعمل دلوقت دماغ قراقيش .... اى والله قراقيش ماسمعتش المطريب الي بيقول

عامل دماغ قراقيش علشان مابقاش فيه حشيش

هههههههههههههههههههههه
    فعلا يابو حافظ موضوعك رائع جدا والمشكلة دى لو ماتوضعلهاش حل هتذيد

ومش هتدمر بيت ولا اتنين ولا عشرة هتدمر البلد كلها على اساس الى هيصيبك هيصيبنى وانا شايف ان السبب الاول فى الموضوع ده هو غياب الدين والنصح والارشاد و مبالغة اولياء الامور فى مصروف الطفل ده يمكن بسبب ان ظروف البلد تعتبر مقياسا للقرى المجاورة كويسة حدا والحمد لله فالطفل ليه مايجربش الحشيش والبانجو ويبقى اللمبي بتاع البلد ماتستغربوش ايوه والله اللمبي وامثاله من الشخصيات التى تجسدها شاشة التلفاز والسينما اصبحو القدوة فى ظل الالتياس وانعدام المعايير فى مصر بشكل عام ف الوقت ده

والدليل على صحة كلامى ان منذ عشر سنين كانت المخدرات موجودة وبكترة برده لكن نادرا ماكنت تشوف الظاهرة دى خاصة بين الاطفال لان المخدرات زى ما احنا سامعين غالية واحنا مصروفنا يعينى كان بيكفى شقة الفول والطعمية بالعافية فأكيد هنتنيل على عينا ومانفكرش فى الحاجات دى وكانت المصاصة ولا حتة الحلاوة ولا علبة الدولسي حلم بالنسبة لينا لكن مصروف الاطفال حاليا يكفى لشراء سندوتش كباب وكرتونة مصاصات مايجيبش لية ماخدرات بالباقى ويصبح فتوة البلد ولا اللمبي

حقيقي موضوعك جميل وفيه ناس تناولته بس بطريقة مستفزة لكن اشكرك على حسن تناولك للموضوع وارجو من الجميع المشاركة ووضع حلول بدل مايكون اخويا ولا اخوك هو الضحية
    محمد عامر
    محمد عامر

بطاقة الشخصية
    زلزال بالشيخ حسين والضحايا بالعشرات منتديات فرية الشيخ حسين1/1زلزال بالشيخ حسين والضحايا بالعشرات شارك معنا للنهوض بالمنتدي  (1/1)

زلزال بالشيخ حسين والضحايا بالعشرات Empty رد: زلزال بالشيخ حسين والضحايا بالعشرات

مُساهمة من طرف محمد عامر السبت ديسمبر 11, 2010 5:09 am

شكرا يا حمبوزو على التعقيب الجميل..بس في حاجتين عايز اعتب عليك فيهم وبالنهاية احنا حبايب برضه
    الأولى والخاصة بالموضوع إنك مقترحتش حلول مع اني على يقين ان افكارك كتيرة ولذيذة
    التانية بقى انك قلتلي ساعة مشجعتني اني اشترك في المنتدى ان المنتدي فيه اعضاء كتييييييير ومشرفين بالرزم بس واضح انك ضحكت عليا هم فين يا عم الحج
    حمبوزو لاوى بوزو
    حمبوزو لاوى بوزو

مُساهمة من طرف حمبوزو لاوى بوزو السبت ديسمبر 11, 2010 5:52 am

الحلول كتيرة منها الرقابة السليمة للطفل من ناحية الاسرة وبلاش المصروف العالي فوى ولو عايز تبغدد ابنك ابقى دايما حاسبه مش عيب وده مش معناه الحرمان لا انا اطالب بالوسطية والاعتدال

كمان فبن المشايخ الى تستقطب العيال لحفظ القرآن بدل من تسكهم ع القناطر والقهاوى التى هى تمثل البداية للانحراف ناهيك طبعا عن البلايستيشن و النت وما ادراك ما السكس سورى اقصد النت يعنى عايزين رقابة سليمة وفى النهاية ياريت الناس تهتم بمركز الشياب ويكون مفتوح للجمع مش لفئة معينة دون غيرها

وبالنسبة للحاجة التانية الى انا ضحكت عليك فيها لما قلتل كالناس كتيرة هى فعلا كتيرة جدا وما ضحكتش عليك فهى تفوق ال 400 عضو بس مش مشكلتى انهم مش عايزين يشاركوا

واوجه لهم نداء جميعا بالمشاركة عشان محمد مايكبسنيش تانى

وشكرا ليك يابوحافظ على مداومتك على الدخول
    محمود عبد اللطيف
    محمود عبد اللطيف
    Admin

بطاقة الشخصية

مُساهمة من طرف محمود عبد اللطيف السبت ديسمبر 11, 2010 8:19 am

موضوع بجد جميل بارك الله فيك ويحتاج إلى وقفة
    محمد عامر
    محمد عامر

بطاقة الشخصية

مُساهمة من طرف محمد عامر السبت ديسمبر 11, 2010 9:06 am

مع ان تصريحك مقتضب ياستاذ محمود بس له قيمة كبيرة وبجد شكرا لأن مشاركتك في حد ذاتها بتشجعنا اننا نكتب ولكن انا بستاذنك تفرغ نفسك شوية وتنزلنا موضوعات لأن خبرتك ابر مننا وأكيد هنستفيد
    ربنا يوفقك دائما

الوقت/التاريخ الآن هو الإثنين مايو 20, 2024 10:49 am