قرية الشيخ حسين مركز ملوى محافظة المنيا صعيد مصر

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

قرية الشيخ حسين مركز ملوى محافظة المنيا صعيد مصر(((ضيف وشاهد الأخبار بكل حرية على هذا المنتدي ))) مع تحيات شباب الشيخ حسين

محمود عبد اللطيف
حمبوزو لاوى بوزو
حمادة سيد ملوى
خالد صلاح محمود
body1
Abu adam
ashraf
11 مشترك

نموت ولا تموت

ashraf
    ashraf

بطاقة الشخصية
    اخبار المنتدى شاركنا هنا:
    نموت ولا تموت منتديات فرية الشيخ حسين1/1نموت ولا تموت شارك معنا للنهوض بالمنتدي  (1/1)

نموت ولا تموت Empty نموت ولا تموت

مُساهمة من طرف ashraf الأربعاء يونيو 03, 2009 8:04 am

نموت ولا تموت نموت ولا تموت 828418

الفحل والنحل والرملة وحنفية العمدة

طبعا بعض الناس هيسأل ايه الفحل وايه النحل وايه الرملة على الرغم اني بعض الناس اول ما فتحت عنيها وشافت الدنيا شافت الحاجات دي مش بس دي اترعرعت فيها وياما احتضنتها وطلعت اجيال كتير منهم ناس يمكن نسيت الاسم ده
    الفحل ودي ايامها كانت اخر منطقة في الشيخ حسين من بحري والظاهر كان فيها فحل وما كانش في حاجة اسمها بحري البلد ولكن كانت معروفة بالاسم ده المهم اني الفحل وما بعد الفحل آهل بالسكان وبطلت الناس تقول الفحل واكتفت بس ببحري البلد

اما النحل
    ودي كانت اخر منطقة في الشيخ حسين من قبلي وسميت بالاسم ده عشان كان فيه منحل في المنطقة دي وكان اي مكان يكون فيه منحل لازم تشد الجلبيه على وشك وتطلع تجري لاحسن النحل يلهسك على فكرة وانا صغير كان عند عمي منحل وكنا ساعة ما يفرزوا العسل تلاقينا كلنا اتلمينا واخدنا ساتر بعيد وبعد كده يطلع النحال بقرص الشمع اللي لو فطلت تاكل اي كميه منه ما تقدرش تبطل يا سلام؟؟؟؟؟؟ المهم في مرة وانا باكل قرص عسل كان جوه القرص نحلاية صغيرة وما شفتهاش وانا باكل وما تقلش انا كلتهامع القرص لا ما تخفش مالحقتش قبل ما اكلها قرصتني اغرب قرصه في التاريخ وما اعتقدتش حد اتقرصها في حياته تخيل انها قرصتني في لساني ايوا والله في لساني قعدت اصرخ واخرب الدنيا ومش قادر استحمل المهم من المعروف لما تتقرص من النحل تحط مكان القرصه طين وفعلا حطيت طين على لساني ومليت بقي طين وبدل ما اكل شمع العسل كلت الطين يوميها والله زي ما حصل كل ده آسف لاني خرجت بره الموضوع

اما موضوع الرملة
    ودي منطقة كانت بحري البلد وكان اللي يروحها بالليل يقول انا روحت علشان الصواريخ والعفاريت اللي ما شفناش منها حاجة اللي ادت للفشارين فرصه انهم يكونو ابطال(الي يقولك طلعلي جحش ودانه كبيره ملهاش نهايه ورجليه صغيرة زي رجلين المعزة وولعت عود كبريت واختفى واللي يقول شفت صاروخ القريشه راجل عينيه اما تقدح نار واللي واللي واللي)

اما حنفية العمدة
    فدي كانت حنفية قصاد جامع العمده لما دخلت الميه البلد جديد مش كل الناس ركبت ميه اياميها كان الحال عالقد فكانوا عاملين حنفيات على اطراف البلد علشان الناس تملى منها ميه وكانت ماسورة الحنفية من الحديد وحجمها كبير وكان لما واحد يوعد واحد وله عايز يطلع لواحد وله وله يقوله عند حنفية العمدة
    يا سلام كانت الحياه بسيطة وهادية وكان اقصى امنيات الواحد فينا يكون عندهم ثلاجة ولة غسالة او حتى تلفزيون ابيض واسود حاليا اللابتوب والدي في دي وال ام ام دح والفشخونيا لازم تكون موجوة في شقتك قبل ما تتجوز
    المهم رغم ان الاماكن دي لسه موجوده ورغم اني احنا لسه بنمشى عليها وعايشين فيها لكن الاسماء ماتت رغم وجود الاماكن حية ترزق
    Abu adam
    Abu adam

نموت ولا تموت Empty رد: نموت ولا تموت

مُساهمة من طرف Abu adam الأربعاء يونيو 03, 2009 8:13 am

حياك الله لا تنسى الضهر والقريعة ولا تنسى موضوع البشكور والالعاب زى الصاروخ والقربة والشمع اللى بيولع النباتى ده وايضا عنب الديب زغيرها
    نموت ولا تموت 0thankyoutweetybird

عدل سابقا من قبل أبوآدم ( أحمد ماهر أحمد ) في الخميس يونيو 04, 2009 3:21 pm عدل 1 مرات
    body1
    body1

بطاقة الشخصية
    نموت ولا تموت منتديات فرية الشيخ حسين1/1نموت ولا تموت شارك معنا للنهوض بالمنتدي  (1/1)

مُساهمة من طرف body1 الأربعاء يونيو 03, 2009 9:13 am

ايوة كدة يا شريف أرجع تاني بمواضيعك الرائعة الجميلة اللي انا واحدمن عشاقها بس أقولك لما أتجوزت أنتي جبت طقم الجلي ولا نسيتة
    خالد صلاح محمود
    خالد صلاح محمود

مُساهمة من طرف خالد صلاح محمود الأربعاء يونيو 03, 2009 1:08 pm

حبيبى أشرف أنا فعلاً بأرفعلك القبعه أحتراماً لمواضيعك البتحيي فينا أيام زمان والبتذكرنا بالزمن الجميل العده وفات أنا من يومك وأنت عبقري يأشرف
    فاكر المركب أبو متور الكنت بتعومه تحت الجامع الشرقى
    فعلاً أنا بحترم مواضيعك
    ومتحرمناش من الذكريات الجميله ومتغبش عنا منتظرين بأقى أجمل أيام
    أخوك خالد صلاح محمود
    حمادة سيد ملوى
    حمادة سيد ملوى

مُساهمة من طرف حمادة سيد ملوى الخميس يونيو 04, 2009 5:10 am

فعلالالالالالالالالالالالالالالالا حاجه تضحك
    لو سمحت ممكن تفسر لى يعنى ايه القريعه والفحل الشيخ حسين دائما معروفه بشبابها المرح ابودم خفيفففففففففففففف
    حمادة وياريت تعرفونا بنفسوكم اكتر
    حمبوزو لاوى بوزو
    حمبوزو لاوى بوزو

مُساهمة من طرف حمبوزو لاوى بوزو الخميس يونيو 04, 2009 5:25 am

والله تسلم وكأنى بتمشى دلوقت فى البلد
    محمود عبد اللطيف
    محمود عبد اللطيف
    Admin

بطاقة الشخصية

مُساهمة من طرف محمود عبد اللطيف السبت يونيو 06, 2009 6:16 am

حياكالله يا غالي على مواضيعك الجميلة ونتمنى منك المزيد أيوة كدة يا راجل هون علينا الغربة ورجع ذاكرتنا للماضي بس خلي بالك أبويا الله يكرمة ويطولنا في عمرة طلع عنينا في الغيط والزراعة وخاصة سقاية (زقاية ) الزراعة بالدنكوالناس اللي ما تعرفش الدنك أقولهم (الشفاط) .
    ابو ماهر
    ابو ماهر

مُساهمة من طرف ابو ماهر السبت يوليو 04, 2009 12:43 pm

يا شرف انت كنت دنى للدرجة دى انك تاكل النحل الحمد لله انى مكنتش اعرفك ساعتها كنت كلتنى
    شكرا موضوع رائع
    ابو ماهر محمد ماهر
    tekka
    tekka

مُساهمة من طرف tekka الخميس يوليو 16, 2009 2:48 pm

ههههههههههههههههههههه
    شكرا يا اشرف علي الموضوع صحيح
    في ناس كتير نسيت

في مثل بيتقال في مصر دايما

من نسي قديمه تاه
    اسامه الزيادى
    اسامه الزيادى

بطاقة الشخصية

مُساهمة من طرف اسامه الزيادى السبت يوليو 25, 2009 8:36 am

شكرا اشرف على موضوعك الجميل انا عارف انه اديله فتره على المنتدى بس بصراحه انا قرأته دلوقت بس
    ahmed badr
    ahmed badr

بطاقة الشخصية

مُساهمة من طرف ahmed badr الأحد نوفمبر 22, 2009 12:58 pm

نموت ولا تموت Untitled-2

الوقت/التاريخ الآن هو الإثنين مايو 20, 2024 10:49 am